ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗ

Διεθνοποίηση και Διασυνοριακό Ηλεκτρονικό Εμπόριο

από τον Ευστάθιο Ιντζεΐδη, MBA, 
www.neoecommece.gr
 
Ασχέτως εάν πράγματι ο τζίρος του διεθνούς ηλεκτρονικού εμπορίου αγγίξει το ποσό των 3,5 τρισεκατομμυρίων ευρώ το έτος 2020, το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές θα συνεχίζουν να αγοράζουν ολοένα και περισσότερο αγαθά μέσω του διαδικτύου  από ρουχισμό και ηλεκτρονικές συσκευές μέχρι έπιπλα και τρόφιμα.
 
Μοχλός ανάπτυξης του Ηλεκτρονικού Εμπορίου είναι η ολοένα μεγαλύτερη αύξηση των τακτικών διαδικτυακών καταναλωτών καθώς επίσης και η περαιτέρω επέκταση στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο των μέχρι πρότινος χαμηλής διείσδυσης διαφόρων κατηγοριών αγαθών (π.χ. έπιπλα και είδη σούπερ μάρκετ).
Ένας λόγος για αγορές από τρίτες χώρες είναι η ανεύρεση καλύτερων τιμών-προσφορές στα προϊόντα, ακολουθούμενος από την πρόσβαση σε είδη μη διαθέσιμα στη χώρα τους, ενώ η δυναμική των διεθνών αγορών είναι τεράστια.
 
Παρακάτω ακολουθούν μερικά παραδείγματα:
• Κίνα: Στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2018 θα ξεπεράσει τα 1,12 τρισεκ. δολάρια περίπου. Μονάχα την «Ημέρα των Εργένηδων» ή αλλιώς «Singles Day», η Alibaba κατέγραψε σε πωλήσεις το ποσό ρεκόρ των 25,4 δισ.
δολαρίων. H δε ενασχόληση με το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα παγκοσμίως,καθώς η αξία του Cross-Border eCommerce ανέρχεται στα 100 δισ. ευρώ. Περίπου 125 εκατ. κινέζοι καταναλωτές, ήτοι το 1/4 των διαδικτυακών χρηστών της, πραγματοποιεί online αγορές μέσω του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου.
• ΗΠΑ: Το 79% των καταναλωτών πραγματοποιείonline αγορές, ενώ περίπου το ήμισυ εκ αυτών πραγματοποιεί αγορές και από ξένα e-Shops.
• Λατινική Αμερική: Η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου ανέρχεται στα 60 δισ. δολάρια περίπου, ενώ το 2021 ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών B2C αναμένεται να φτάσει τα 118 δισ. δολάρια, εμφανίζοντας τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης παγκοσμίως.
• Νότια Κορέα: Τo μερίδιο των ηλεκτρονικών αγορών στην αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων στην παραπάνω χώρα ξεπερνά το 20%.
Δε χρειάζεται βέβαια να κοιτάξει κάποιος τόσο μακριά.
Και η Ευρώπη προσφέρει τεράστιες δυνατότητες, καθώς το 54% των ευρωπαίων online καταναλωτών έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον μια αγορά σε ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα. Κατά μέσο όρο, οι 2 στις 10 αγορές των online- καταναλωτών που έχουν ήδη πραγματοποιήσει αγορές από ξένες ιστοσελίδες, γίνονται από εμπόρους με έδρα το εξωτερικό.
Περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους πραγματοποιούν τουλάχιστον μια ηλεκτρονική αγορά μηνιαίως, ενώ τα ηνία του ηλεκτρονικού εμπορίου κατέχουν η Αγγλία και η Γερμανία. Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι το γεγονός ότι το 86% των συνολικών ετήσιων διαδικτυακών αγορών πραγματοποιούνται από τους τακτικούς αγοραστές (heavy buyers), οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 1/3 των online καταναλωτών στην Ευρώπη.
Ο ρουχισμός αποτελεί τη δημοφιλέστερη κατηγορία online αγορών, καθώς το 46% των Ευρωπαίων online καταναλωτών αγοράζει ρούχα μέσω του διαδικτύου.
 
Μάλιστα σε Ολλανδία και Γερμανία, οι διαδικτυακές
αγορές σε είδη ρουχισμού αντιπροσωπεύουν, αντί-
στοιχα, το 26,7% και το 24,4% των συνολικών αγορών
(online και offline). 
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η κατηγορία των βιβλίων, ενώ στη τρίτη θέση ακολουθεί
η κατηγορία των υποδημάτων. 
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τα προϊόντα ομορφιάς και υγείας βρίσκονται στην τέταρτη θέση κατάταξης, ενώ τα είδη σου-
περμάρκετ και η κατηγορία των τροφίμων βρίσκονται αντίστοιχα στη 13η θέση και 14η θέση της κατάταξης.
 
Μάλιστα, οι ξένες αγορές είναι ιδιαίτερα ελκυστικές, καθώς η μέση αξία καλαθιού αγορών σε διάφορες ξένες αγορές είναι αρκετά μεγαλύτερη σε ετήσια βάση, από ό,τι η αντίστοιχη στην ελληνική αγορά.
 
Η ελληνική πραγματικότητα
 
Με τζίρο ηλεκτρονικού εμπορίου προϊόντων και υπηρεσιών για το 2017 που ανήλθε μόλις σε 4,5 – 5 δισ.ευρώ σύμφωνα με το ELTRUN, επιβάλλεται στους έλληνες εμπόρους η δραστηριοποίηση και πέρα των ελληνικών συνόρων. Αυτό μάλιστα είναι αναγκαίο ακόμη
περισσότερο, καθώς εδώ και καιρό παρατηρούμε ότι εκτός από τις πλατφόρμες της Amazon και της Alibaba,και άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα με τζίρο δισεκατομμυρίων «κλειδώνουν» τις παγκόσμιες αγορές και τους επιμέρους κλάδους του εμπορίου, ενώ παράλλη-
λα αυτά εισβάλλουν στην ελληνική αγορά.
Δυστυχώς, όμως, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό επιχειρείν δεν έχει ενσωματωθεί στην στρατηγική των ελλήνων εμπόρων, καθώς σύμφωνα με μια κοινή έρευνα του neoecommerce.gr με το ELTRUN, μόνο 2 στους 10 εμπόρους και παρόχους υπηρεσιών προωθούν ενεργά
τις πωλήσεις τους στις αγορές του εξωτερικού. Οι έλληνες έμποροι δεν έχουν κατανοήσει ότι η διεθνοποίηση μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί μονόδρομο για την πρόοδό τους, ενώ οι συμμετέχοντες σε αυτό εκτίθενται σε ένα έντονα διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, καθώς το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο δεν προσφέρει μονάχα ευκαιρίες για ελληνικά eShops, αλλά και για τα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού. Προπάντων μέσω των πλατφορμών όπως Amazon, Alibaba, eBay και Wish, διάφοροι μικροίέμποροι από κάθε γωνία του κόσμου κάνουν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά.
 
Η Κίνα είναι η πρώτη προτίμηση των ελλήνων αγοραστών, όπως προκύπτει από την παγκόσμια έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Φορέων Πιστοποίησης Προσωπικού (IPC) για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη συγκεντρώνει ποσοστό 45%, ενώ ακολουθούν οι Βρετανία με 22% και οι ΗΠΑ με 9%. Μάλιστα, το 14% των ελλήνων online καταναλωτών που πραγματοποιούν αγορές από ξένα e-Shops, πραγματοποιεί εβδομαδιαίως αγορές από ξένες ιστοσελίδες.
Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνονται και από την υψηλή δημοφιλία των κινεζικών εφαρμογών (Apps) ηλεκτρονικού εμπορίου, από τους έλληνες καταναλωτές.
Σύμφωνα με την emarketer, πάνω από το 80% των εμπόρων παγκοσμίως παραδέχεται ότι το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί για αυτούς κερδοφόρο πεδίο επιχειρηματικότητας. Κατά συνέπεια, είναι πλέον καιρός οι ελληνικές επιχειρήσεις να δράσουν διορατικά και με τη σειρά τους να κατακτήσουν τις αναπτυσσόμενες αγορές του εξωτερικού.
?λλωστε, ποτέ δεν ήταν πιο εύκολη υπόθεση, η διεθνοποίηση μιας επιχείρησης «μέσω ενός κλικ», αρκεί βέβαια, να ληφθεί υπόψη ότι η κάθε χώρα προς κατάκτηση, έχει τις δικές της απαιτήσεις.
Όποιος διαδικτυακός έμπορος σκοπεύει να εξαπλωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά και στις άλλες διεθνείς αγορές, καλό θα ήταν να γνωρίζει για το ποιοι είναι οι τοπικοί ανταγωνιστές, μαζί και τα δυνατά και αδύναμα στοιχεία τους, καθώς επίσης και το επίπεδο τιμών. Αυτό κρίνεται απαραίτητο ιδίως για τις μεγάλες αγορές του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη ήτοι της Μ. Βρετανίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας. Και αυτό, διότι εκτός από την Amazon, στις παραπάνω χώρες υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις γενικού εμπορίου, με τεράστια γκάμα προϊόντων και σημαντική ισχύ στις εγχώριες αγορές. Επιπλέον, πολλά κορυφαία εξειδικευμένα
ηλεκτρονικά καταστήματα με τζίρο δισεκατομμυρίων έχουν έδρα τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Αγγλία, όπως το Shopping Club της Vente-Privee και το marketplace Cnova με έδρα τη Γαλλία, η πλατφόρμα eFashion της Zalando και το ηλεκτρονικό κατάστημα με τροφές και αξεσουάρ για κατοικίδια ζώα της Zooplus με έδρα τη Γερμανία, καθώς και η ASOS στον τομέα της μόδας
και το διαδικτυακό σούπερ μάρκετ της Ocado με έδρα την Αγγλία. Γεγονός που σημαίνει την ύπαρξη έντονου ανταγωνισμού.
 
Για να μπορέσει, λοιπόν, ένας επισκέπτης από μια ξένη χώρα να πλοηγηθεί εύκολα σε ένα «ελληνικό» διαδικτυακό κατάστημα, αλλά και να παροτρυνθεί για να πραγματοποιήσει αγορές, αυτό θα πρέπει να λάβει υπόψη τις προσδοκίες των πελατών των ξένων αγορών.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η γλώσσα, η επιλογή της γκάμας προϊόντων, η τιμολογιακή πολιτική, τα ενσωματωμένα κείμενα, οι παρεχόμενες υπηρεσίες, τα νομικά στοιχεία,οι προδιαγραφές που χρησιμοποιούνται αλλά και τα σχετικά στοιχεία με την ευχρηστία και τις εθνικές πρακτικές μεθόδων πληρωμών και αποστολών όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των εθνικών πλαισίων κάθε κράτους.

Newsletter

Γραφτείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε τα νέα μας στο e-mail σας


toplink